Aki vállalkozást vezet, biztosan találkozott már olyan oldalakkal vagy spammelték már Linkedinen vagy bármilyen platformon, ahol értékeléseket lehetett venni, vagy eltávolíttatni, esetleg küldeni egy-egy konkurencia fiókjára. Elképesztően könnyű ezeknek bedőlni és gyors sikereket elérni. De amilyen gyorsan jön ez a siker, olyan gyorsan el is tűnhet. Cikkünkben azt vesézzük ki, mit tesz a Google annak érdekében, hogy valós értékelések szerepeljenek a Google Cégprofilok alatt.
2024. január 9-én a Google részletes választ adott a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) által a vélemények és ajánlások felhasználásáról kiadott előzetes szabályozási javaslatra (ANPR). Ez a válasz kiemeli a Google elkötelezettségét a hamis értékelések elleni küzdelemben, amelyek aláássák a felhasználók bizalmát és a vállalkozásokkal való kapcsolatokat.
A hamis értékelések káros hatásai
A Google számos szolgáltatásán, mint például a Google Térképek, Shopping és a Play áruház, a felhasználók termékekről, szolgáltatásokról és vállalkozásokról írt értékeléseket találhatnak. A cég szigorú irányelvekkel rendelkezik a hamis értékelések tiltására, és kombináltan alkalmaz automatizált rendszereket és emberi felülvizsgálatokat a szabályok megsértésének azonosítására és a hamis tartalom eltávolítására.
A hamis értékelések nem csak a felhasználói bizalmat ássák alá, hanem a vállalkozásokkal és alkalmazásfejlesztőkkel való kapcsolatokra is káros hatással vannak. A Google jelentős erőforrásokat fektet be a hamis értékelések azonosítására és eltávolítására, és folyamatosan fejleszti rendszereit az új kihívások kezelésére.
A Google szigorúan fellép
2022-ben több millió hamisnak ítélt értékelést távolítottak el a Play áruházból. 2021-ben, a Térképek szolgáltatáson keresztül, több mint 95 millió politikákat sértő értékelést blokkoltak vagy távolítottak el. A Google hangsúlyozza, hogy a technológiai fejlesztések mellett szükség van a rosszindulatú szereplőkkel szembeni szabályozói fellépésre is, hogy tovább erősítsék a hamis értékelések elleni küzdelmet.
A Google üdvözli az FTC erőfeszítéseit és kész részt venni a szabályozási folyamat további lépéseiben, hangsúlyozva, hogy küldetésük az információk szervezése és azok hasznos, hozzáférhető formában történő biztosítása a felhasználók számára. A hamis értékelésekkel szembeni harc nem csak a platformokon belüli technológiai innováció kérdése, hanem a káros tevékenységeket folytató szereplők elleni fellépés szükségességének kérdése is.
Így húznak be a csalók
Sajnos a csalók gyakran próbálják kihasználni a rendszert, hamis értékelések és üzleti profilok létrehozásával, anyagi haszonszerzés céljából. Leginkább olyan üzenetekkel céloznak meg, hogy vegyél 100 Google értékelést vagy távolíttasd el negatív értékeléseidet vagy vásárolj értékeléseket magadnak – vagy a konkurenciának. Mint ennél a két példánál.
Ez károsítja a vállalkozásokat és a fogyasztókat egyaránt. Számos freelancer szolgáltatást közvetítő oldalon is megjelentek a Google és Tripadvisor értékelésekkel foglalkozó oldalak, de ezek mára tiltásra kerültek. A Google ezért precedens értékű fogyasztóvédelmi perrel lépett fel, hogy véget vessen az ilyen rosszindulatú csalásoknak.
A per egy olyan rosszindulatú személy ellen irányult, aki koordinált kampányt folytatott a fogyasztók és vállalkozások megtévesztésére, hamisan manipulálva a kisvállalkozások számára nyújtott szolgáltatásainkat. A perben szereplő személy több mint 350 hamis üzleti profilt hozott létre, és több mint 14 000 hamis értékeléssel próbálta azokat megerősíteni, majd megpróbálta eladni azoknak az információit, akiket ezekkel a hamis állításokkal csábított be.
A Google törekvései és eredményei
A Google munkatársai és technológiái együttműködve folyamatosan figyelik a termékeiken megjelenő tartalmakat, hogy megelőzzék a csalásokat és védjék a kisvállalkozásokat. 2022-ben több mint 185 000 vállalkozást óvtak meg a további visszaélésektől, észlelve a gyanús tevékenységeket és visszaéléseket, valamint 20 millió kísérletet akadályoztak meg hamis üzleti profilok létrehozására. Ez a szám 2023-ban tovább emelkedett.
A fogyasztók a Google-től megbízható és hiteles keresési eredményeket várnak. A Google tisztában van azzal, hogy ha hamis értékelések alapján költenek pénzt, ez a bizalom megrendül. A FTC egy felmérésre hivatkozva megjegyezte, hogy a fogyasztók átlagosan évente 125 dollárt veszítenek el pontatlan értékelések miatt.
Érdemes azt szem előtt tartani, amikor ilyen fake review-szerzési ajánlatot kapunk, hogy milyen perspektívában gondolkodunk a vállalkozásunkat illetően. A gyors sikerek előbb vagy utóbb visszaütnek és az illegálisan megszerzett hírnév lufija gyorsan kipukkan. A Google büntetésből eltávolítja az összes 5*-os értékelést és maradnak a negatívak, ha detektálják a gyanús tevékenységet a profilon. Gondolj arra, hogy a cégépítés és a marketing egy maraton, nem pedig sprint. Állj ugyanígy az értékeléseidhez is!
Ha nem szeretnél ilyen csapdába esni, fordulj hozzánk bizalommal és segítünk, hogyan legyen több értékelésed az elégedett ügyfeleidtől.