EAAKiO3cOr8gBOZC4meftnzIqcy9mtjLJbiZCZASRSvLyHJVQIdWSZAZCzvZCVbC04ZAWaYeFdtpEQAoP8SnZAKmK97dYSQaE3Ouj0x26wRkAYoaTqZCE13wj5LPhPKVCVwP7QnoIiOqx4Da2bhgHnI3UIjCR0v07PtTHPDLu8kl3ZBL0DViPau6Xyg431kBIAfOc2XDQZDZD

Magyarország európai, főleg nyugat-európai viszonylatban mindig is olcsó helynek számított. A rendszerváltás óta különösen kedvelt turisztikai desztináció volt a külföldi nyaralni vágyók körében. Az utóbbi időben viszont egy általános jellegű elégedetlenség figyelhető meg részükről, mely leginkább a vendéglátós, turisztikai szektort érinti. A negatív értékelések száma jelentősen megnövekedett, rengeteg étterem, szálláshely és egyéb szolgáltató kénytelen nap mint nap megküzdeni a békétlen turisták tömkelegével, akik nehezményezik azt az egyszerű, vitathatatlan tényt, hogy Magyarország többé már nem olcsó.

Mi áll ennek az elégedetlenségnek a hátterében?

Az egyszerű válasz erre: az árak emelkedése. De a zúgolódás nem ennek a következménye. Senki sem panaszkodik az árakra Hollandiában, vagy Franciaországban, mert eleve tudják, már amikor oda mennek, hogy ez a kiruccanás bizony drága lesz. Ellenben Magyarországról még nem terjedt el, hogy drága, sőt. A covidot megelőző országmarketing tudatosan Magyarország olcsó mivoltát hegyezte ki hívó szónak, éppen ezért Európa, sőt világ szerte úgy hiszik az emberek ez a helyzet még mindig fennáll. A valóságban azonban, mind a covid, mind pedig a háború gazdasági hatása csak most mutatja meg igazi arcát. Ezt a magyar ember tudja, érzi, saját maga is küzd a kialakult helyzettel, azonban a külföldiben ez nem ennyire tudatosan csapódik le: ők csak annyit érzékelnek, hogy ami régen az olcsó nyaralás Mekkája volt, az most ijesztő módon ugyanannyiba kerül mint a régóta dédelgetett Párizsi nyaralás. És ezt nem nyelik le könnyen.

Miért ennyivel drágább minden?

Az alacsony áraknak nem a magyar vendéglátósok kapzsisága miatt inthetnek búcsút a turisták, ennek bárki, aki a turisztikai szektorban dolgozik a megmondhatója. Az árak emelkedésének a hátterében egy sokkal komplexebb folyamat áll, ami leegyszerűsítve ennyi: A vállalkozóknak a turisztikai, vendéglátós szektorban olyan kiadásokkal kell számolniuk, ami nem volt bele kalkulálva a nyereségbe. Mit is értek ez alatt?

A rezsi díjak emelkedése

A rezsi díjak jelentősen megemelkedtek köszönhetően a háború következtében kialakult energiaellátás beli problémának: nagyobb a kereslet, mint a kínálat – ez áremelkedést eredményez. 

A bérköltségek emelkedése

A bérköltségek szintén nőttek. A háború következménye a gazdasági válság, melynek része a megnövekedett infláció. Mindezek mellett a turisztikai szektorban már a háborút megelőzően is észlelhető volt a jelentős munkaerőhiány, illetve a magyar munkaerő külföldre történő elvándorlása. Éppen ezért foglalkoztatók már egy ideje küzdenek a megfelelő alkalmazottak megtalálásával, mely most kiegészül azzal, hogy a munkavállalóknak még kevésbé éri meg a covid előtti bérért munkába állnia. Tehát ha a vállalkozó, független attól hogy melyik szektorban tevékenykedik, szeretne kompetens munkaerőt, bizony emelnie kell a bérköltséget, mely szintén az ár általános emelkedéshez vezet. 

A bérleti díjak emelkedése

A bérleti költségek sem a régiek már. Az infláció következtében a megélhetés Magyarországon jelentősen drágult – ez a bérleti díjak emelkedésén is érződik. A kereslet és a kínálat itt sincsen egyensúlyban. A gazdaság lelassulása, visszaesése azt eredményezi, hogy a vállalkozások kevésbé hajlandóak, sőt, sokszor szimplán nem képesek megfizetni a magasabb bérleti költségeket. Rengeteg étterem, szálláshely, és egyéb vállalkozás húzza le a redőnyt, mert nem tudják kitermelni azt a bevételt, ami egy üzlethelyiség fenntartásához szükséges. Mindezek mellett viszont akik megmaradtak, ők is állandóan küzdenek a megfelelő mennyiségű profit kitermelésével, így érthető okokból, de áremelkedés megy végbe. 

Az eredmény pedig…

Negatív értékelések hada, melynek fókuszában ugyanaz az üzenet áll: nem megfelelő az ár-érték arány. Vagyis lefordítva: a korábbi hírnevünk alapján nem erre az árra számítottak. A kérdés viszont a következő: TE, mint vállalkozó, hogyan küzdhetsz meg az árak következtében rád zúduló elégedetlenség hullámmal? 

1. Válaszold meg az értékeléseidet!
A válaszban fel tudod hívni az elégedetlen ügyfél figyelmét arra, hogy az árakat transzparensen kommunikálod minden platformon. Ennek ellenére sajnálod a kellemetlenséget, de a jövőben tájékozódjon az árakról előzetesen!

2. Kérd be az értékeléseidet!
Még talán sosem volt ekkora jelentősége az elégedett ügyfeleknek! Minél több olyan vendég értékel téged, aki pozitív élményekkel távozik, annál inkább eltörpül a jelentősége, észrevehetősége annak a néhány negatív hangnak, mely a “pofátlanul magas árak”-on lovagol. 

3. Helyezz nagyobb hangsúlyt alkalmazottaid képzésére!
Amikor értékelés bekérésről van szó, elengedhetetlen fontos tisztába lenni az alkalmazottak szerepével a folyamatban. Egy étteremnél a felszolgáló, pincér az, aki leghitelesebben látja, kik voltak megelégedve mindennel, és kik nem. Éppen ezért az ő feladatuk az is, hogy elégedett ügyfeleket megkérje, amennyiben mindennel meg voltak elégedve, hagyjanak értékelést. Ebből kifolyólag fontos bátorítani, de mindenekelőtt “kiképezni” a személyzetet a feladatra. Nem mindegy hogyan közelítik meg a kedves vendéget, milyen módon vezetik rá az értékelés megírására.

Ha szeretnéd, hogy a te alkalmazottaid is vérbeli profiként kérjenek be vállalkozásodnak értékeléseket, de nem tudod hogyan vágj bele, vedd fel velünk a kapcsolatot, szívesen segítünk!